Selasa, 10 Mac 2015

Hubungan Etnik di Armenia


Armenia? Pernah dengar? Kalau belum pernah maka kita adalah makhluk tuhan yang memiliki aras pengetahuan yang sama. Hehehe...

Sebenarnya, hubungan etnik di armenia nih adalah tugasan tutorial untuk subjek hubungan etnik aku. Tengahari nanti nak kena bentang. Berhempas pulas aku baca banyak jurnal, tapi akhirnya kecewa sebab kira-kiranya negara bekas soviet union ini terlalu sikit bahan rujukan nya. Aku pun tak pasti macam mana nak bentang sekejap lagi. Redha jer la. Dah bersiap sedia dari awal untuk di'basuh' oleh pensyarah. Itu lebih baik dari memberi tekanan secara berterusan kepada diri sendiri.

Jujur aku cakap aku sebenarnya tak puas hati dengan apa yang aku buat. Rasa macam ada sesuatu yang hilang dan sememangnya ia adalah tidak lengkap.

Aku cuma tahu tentang
 > armenia merupakan sebuah republik kecil yang juga adalah bekas negara soviet union. Macam kita tahu, soviet union tu kan luas dan akhirnya berpecah menjadi beberapa negara.

> penduduk armenia bersifat homogenous. Bahagian nih la yang paling aku tak suka. Bila dah homogeneous, pening aku nak fikir apa masalah etnik yang berlaku.

> caucasian? Maksudnya kulit putih. Ingatkan orang arab sebab dekat dengan turki dan sewaktu dengannya. Mula-mula rasa pelik macam mana boleh terdapat di sini, bila baca balik aku lupa atau dalam bahasa mudahnya tidak mengerti sejarah dunia (harap suatu hari nanti sejarah dunia diajar secara tidak formal di institusi pendidikan Malaysia)*

Sedihkan tahap pengetahuan aku? Lagi sedih sebab kena bentang. Kalau kawan-kawan sekelas tak buat pembacaan awal, mampuslah mereka nak faham :p


Bukan aku nak takut-takutkan. Tapi sukar nak faham sebuah negara yang memiliki sejarah yang panjang. Hal ni disebabkan oleh, sejarah adalah pembentuk sebenar sesebuah negara. Nak faham sesebuah negara maka solusi terbaiknya kenal sejarah negara tersebut terlebih dahulu.


p/s : sebenarnya ada kisah pembunuhan @ bantai secara beramai-ramai didakwa berlaku terhadap etnik armenia pada tahun 1915. tapi aku tak faham. aku dah cari maklumat, tapi macam keliru. jadi tunggu dikritik oleh pensyarah, lepas tu aku kongsi di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan