Rabu, 5 Mac 2014

hobiku yang satu...


Buku? Aku amat menyenangi buku. Buku adalah temanku yang paling setia bahkan tidak pernah meninggalkanku keseorangan.

Aku suka membaca kerana banyak dipengaruhi oleh kedua orang tuaku. Di tambah tercabar dengan ketekunan & kepandaian kak long dan abang. Aku jadi cemburu.  Setiap bulan, ma takkan pernah lupa membelikan buku untuk kami. Kami akan berebut-rebut membaca majalah dan komik itu bergilir-gilir.

Teringat zaman kecil memang indah. Rumah lama dipenuhi oleh buku, sampai runtuh almari kayu kerana buku. Betapa ma dan abah terlalu mencintai buku. Tersimpan kemas buku-buku lama mereka di rak lainnya.

kami belajar melebihi sepatutnya. pada darjah satu, kami akan dibelikan buku darjah dua dan begitulah seterusnya…

Kini semua tu tinggal sejarah. Bukan kerana kami tidak lagi menggemari buku, namun hambatan waktu mendewasakan kami untuk bergaduh semata-mata kerana sebuah buku.

Semua orang hairan dengan tabiat membacaku…

Aku sanggup melupakan makan semata-mata disebabkan buku. Bahkan pernah jua menendang adikku kerana mengacauku ketika membaca buku. Aku paling pantang diusik ketika membaca. Juga tidak suka berkongsi membaca dengan orang lain kerana bagiku ia menganggu tahap konsentrasiku.

Sekarang aku tertumpu kepada perpustakaan. Untuk memiliki sendiri buku, harganya tidak ku mampu. Suatu saat aku ingin memiliki sebuah perpustakaan besar. Berkongsi minat dengan manusia lain yang memiliki obsesi seperti diriku.

Membaca dan buku takkan boleh dipisahkan dariku hingga hujung nafasku kerana inilah hobiku yang satu. Hobiku sedari kecil lagi yang sudah menjadi darah dagingku.

Membaca buat aku mengembara ke merata tempat meskipun kaki tidak pernah melangkah ke sana sekalipun. Hanya khayalan dalam minda semata. Namun kepuasannya tak mampu terungkap dek kata-kata.

Terima kasih keluargaku, kerana mengenalkanku dengan buku. Jua kutitipkan sayangku pada buku kerana mengenalimu adalah saat paling indah dalam hidupku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan