Isnin, 11 Mei 2015

Ekopelancongan atau Pelancongan alam semulajadi

sebenarnya aku ingat eko pelancongan dan pelancongan alam semulajadi adalah dua benda yang sama. namun telaahku tersasar. malu! tak dapat jawab dalam kelas tutorial. memang kena akui aku tak baca pun sebelum masuk kelas tutorial tadi.

lepas prof terangkan aku baru faham.

eko pelancongan ialah pelancongan yang kecil dari segi bilangan kapasitinya berbanding pelancongan alam semulajadi yang berkonsep pelancongan massa.

eko pelancongan iaitu pelancongan ekologi yang melibatkan aktiviti lawatan ke tempat-tempat yang mempunyai keindahan alam semulajadi ini adalah melibatkan pelancong yang mempunyai rasa tanggungjawab terhadap keperluan untuk mengekalkan keindahan alam. lagipun, pelancong yang terlibat dalam eco pelancongan kebiasaannya adalah penyelidik berbanding pelancongan alam semulajadi yang tidak mengira latar belakang. maksudnya di sini, taraf pendidikan turut mempunyai impak terhadap kesedaran. logiknya, kalau melancong secara beramai-ramai, mesti dalam ramai-ramai tu ada yang 'kurang asam'. yang hanya bertujuan untuk berseronok tanpa memikirkan kesan perbuatannya terhadap alam.

perbezaan secara ringkasnya:
  1. kapasiti pelancong
  2. jenis pelancong
  3. tujuan melancong
Ecotourism:
  • nature based
  • education and interpretation
  • benefits local people economically
  • ecologically sustainable

sumber: kelas tutorial sosiologi pelancongan :)


Pelancongan alam semulajadi

(PANTAI SRI TUJUH, TUMPAT, KELANTAN)
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan