Ahad, 26 April 2015

Ulasan Buku: Teknik Ikhtiar Hidup...yang Dilupakan

teknik ikhtiar hidup pada masa sekarang tidak lagi diaplikasikan. sebab? bagi sesetengah orang tiada lagi keperluan untuk mempelajari perkara sebegini. sebenarnya, aku pun baru fikir yang walau semaju manapun sesebuah negara perkara sebegini masih penting. yela, kita tidak tahu kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku.
 
punca utama aku utarakan perihal teknik ikhtiar hidup nih sebab aku baru jer terbaca buku ni. buku tulisan mohd. yusof Abdullah ni bagi aku memang lengkap. terutama bagi amatur yang baru faham back to basic concept macam aku nih.
 
perkara yang harus diketahui:
  • cara-cara mengetahui punca air yang boleh digunakan
  • cara-cara mencari makanan
  • cara memasak tanpa menggunakan bekas
  • cara membuat tempat perlindungan untuk mengatasi ancaman hidupan liar
  • cara berlindung daripada ancaman cuaca dan aras tinggi
  • pengetahuan tentang navigasi ikhtiar hidup berdasarkan alam sekeliling seperti matahari, bintang, bulan dan bayang-bayang
  • cara membuat isyarat kecemasan dan cara memasang api.
banyak kan? perkara yang kita perlu tahu. ni pengetahuan am untuk survival. terutama dalam situasi yang tak dijangka.
 
oleh tu, jangan malu untuk belajar. aku pun dalam proses belajar. ayuhlah kita bersama-sama menambah ilmu pengetahuan yang berguna .
 
"berbaiklah dengan alam kerana terlalu banyak manfaatnya"
 

4 ulasan:

  1. memang penting untuk kita belajar/ mengetahui cara untuk memanfaatkan apa yang ada disekeliling untuk meneruskan hidup..so kalau terdampar kat pulau sorang2 pandai laa nak survive hehehe..anyway singgah sini membalas kunjungan n done follow #64 ^_^

    BalasPadam
  2. :) betul tu. mana tau kan? apa-apa pun terima kasih sudi berkunjung dan follow

    BalasPadam
  3. kt mane ye nak dapatkn buku nie. saya dulu ada. kawan hilang kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sy juga sdg mencari buku ni ... blh kongsikan kat mana awak beli ... Tq

      Padam