Isnin, 8 Disember 2014

Menjadi kakak?

Tajuk serius kelakar gila. Al-maklumlah, realitinya aku ada empat orang adik. Adik-adik yang banyak melayan karenah manja, nakal, kebudak-budakan dan sikap tidak matang aku. Adik-adik yang banyak bersabar dan mengalah dengan aku, walaupun untuk si bongsu.

Di Sabah ni, aku baru berkesempatan menjadi kakak. Majoritinya menganggap aku sebaya dengan mereka. Sebenarnya, aku tidak kisah sekalipun dipanggil nama kerana aku sememangnya tidak sesuai untuk menjadi kakak meskipun umur aku melewati usia mereka.

Kebanyakan yang mula mengenali aku menganggap aku seperti mereka. Aku senang dengan anggapan itu kerana memudahkan komunikasi berbanding dengan menganggap aku lebih berusia. Seolah-olah ada limitasi di situ. Sama ada perasaan aku, atau hakikatnya memang begitu.

Menjadi kakak bukan perkara senang. Ia terlalu sukar. Sebab itulah aku sangat menyenangi kakak dan abangku. Orang memandang kita seperti segalanya kita tahu. Menghendakkan kita menjaga tatasusila dan adab sopan. Walaupun bagi sesetengah orang perkara sebegitu menyeronokkan, tapi MAAF bukan aku. Aku ingin kebebasan dalam setiap segi. Kebebasan yang membolehkan aku berbuat sesuka dan sekehendak kemahuanku. Itu aku. Oleh hal yang demikian, janganlah mengharapkan aku menjadi kakak dalam erti kata yang sebenar. Sesungguhnya aku tidak mampu.

Menjadi kakak? Ya. Silakan memanggil aku kakak. Tapi tolonglah berhenti mengharap aku menunjuk jalan dan memimpin tangan kerana nescaya akan sesatlah kamu.

Salam sayang  :p

Tiada ulasan:

Catat Ulasan