Rabu, 19 November 2014

KELUHAN SI INTROVERT TEGAR

Sebenarnya aku tidak ingin sesekali mengeluh. Jauh sekali ingin meratap nasib diriku. Namun apakan daya, aku juga manusia. Aku cuma manusia biasa seperti kalian yang seringkali melakukan kesilapan demi kesilapan dan aku cuba berusaha membaiki segala kesilapanku untuk menjadi yang lebih baik. Tetapi ketahuilah bahawa berubah itu tidak sesenang sepertimana diungkapkan.

Aku manusia introvert. Tahukah kalian apa itu introvert? Kalau masih ragu tentang maknanya, maka izinkan aku untuk menjelaskannya melalui penceritaan tentang diriku. Semoga kalian bukan introvert tegar sepertimana aku.

Aku seringkali disalah anggap oleh manusia sekelilingku. Mereka mengatakan bahawa aku adalah manusia anti sosial, jauh untuk bergaul dan sukar untuk berkawan. Bagi pengamatan mereka, aku terlalu sombong, bongkak dan bangga diri. Padahal hakikatnya jauh berbeza...

Aku hanya manusia biasa. Aku juga memiliki kekurangan. Sesungguhnya, aku cemburu dengan manusia yang berbeza personaliti dengan diriku. Mudahnya mereka memiliki kawan, betapa mesranya perhubungan mereka sedangkan aku hanya mampu memandang walaupun ternyata di dalam hatiku; aku juga ingin mempunyai bilangan kawan yang ramai, aku juga ingin bercerita dan mendengar cerita, aku juga senang untuk bergosip tentang isu-isu semasa, aku ingin bergembira dan berseronok sama...

Tetapi aku tidak mampu. Aku malu untuk memulakan bicara. Aku malu untuk berkata-kata. Aku hanya boleh memandang dan berharap insan di hadapan aku ialah manusia extrovert agar suasana bungkam itu mampu diceriakan.

Namun pengharapanku selalunya berakhir dengan sia-sia. Kata orang, pemikiran yang tidak sama mana mungkin mampu menyatu bicara. Akhirnya, aku tertinggal sendirian dek rasa malu yang melampau. Ahhhh...betapa kelamnya dunia aku rasakan. Keceriaanku hanya bisa di rumah sahaja kerana hanya di situ aku yakin untuk berbicara. Aku hanya boleh berbicara dengan yang rapat sahaja. Menyusun kata-kata sehingga mereka yang berdekatan tidak bisa menutur kata. Maafkan aku wahai kesayangan-kesayanganku belaka, aku tidak berpeluang mengexpress’ sekiranya bukan dengan kamu semua. Sesungguhnya aku bosan bersendirian tidak berteman.


Introvert bukan satu dosa. Ia adalah identiti dan peribadi. Oleh itu, tolonglah cuba memahami. Janganlah berterusan menghukum tanpa mengenal. Kerana manusia itu tidak pernah sama dan ternyata berbeza.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan