Jumaat, 12 September 2014

tak terkata dek kata-kata



Aku masih di sini. Dibelenggu oleh diriku sendiri. Kealpaan dan kekalutan yang kian meruncing, memaksa aku untuk mengukirkan sebuah catatan.catatan ini bukan catatan biasa. Bukan juga catatan gila. Kerna melalui catatan ini sahaja aku dapat menoktahkan kata-kata. Kata seseorang melalui pembacaanku, hanya mereka yang ‘sakit’ akan melakukan perkara seperti aku ini. Namun aku tidak kisah lagi dengan perkataan demi perkataan yang menyakitkan daripada sesiapapun. Mereka tidak mengerti apa-apa, tetapi tetap mahu dilihat hebat dalam menghukum ketika berbicara. Siapa aku untuk menuturkan kata? Aku Cuma manusia biasa yang berimpian untuk menjadi manusia luar biasa iaitu manusia yang dapat memberi manfaat kepada manusia lainnya tanpa syarat...mengagihkan nikmat kurniaan Tuhan dengan seadilnya.

Aku masih terkapai-kapai mencari jalan kejayaan. Memburu kebahagian tertinggi yang mampu aku daki meskipun jalan itu terlalu menyakitkan, mengaibkan dan merendahkan egoku serendah-rendahnya. Kadangkala aku merasa tidak sabar dan lemah untuk meneruskan perjalanan yang masih bersisa ini. Namun apabila terbayangkan wajah ayah bonda di desa, aku tetap ingin teguh berdiri. Melawan segala arus yang mendatang untuk melunaskan sebuah sumpah janji yang telah terpateri kukuh di sanubari sebelum aku melangkah di sini. 

Aku masih tercari-cari sinar kebahagian. Aku tahu kebahagian tidak boleh dijual beli. Ia hak mutlak kepada sang empunya. Meskipun demikian, aku tetap merasakan kekosongan yang bisa menyewelkan aku. Aku lelah. Aku lemah. Lalu tidak terdaya lagi untuk menahan kesedihan. Bila malam melabuhkan tirai, aku bertanya pada diri, apakah sebenarnya yang boleh membahagiakan hati ini? Mungkin aku terlalu jauh dari Sang Pencipta, jadi tercabut sudah ketenangan jiwa. Ohhh Tuhanku, ampunilah hambaMU yang penuh dosa ini dan limpahkan taufik hidayahMU kepadaku...

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan