Jumaat, 6 Jun 2014

kenali diri ~ siapa saya?

sumber: google


kenali diri? sebenarnya saya tak pernah mengerti tentang diri sendiri. mungkin sebab itulah mengapa saya tidak pernah berjaya sampai saat ini. siapa saya? apa tujuan saya? apa matlamat saya dalam hidup? mana sasaran yang ingin saya gapai? sejujurnya saya tak mengerti semua perkara tersebut. pada siapa harus saya meluahkan kekeliruan yang kian mencengkam ini. saya tidak mengenali diri sendiri. parah! ya, penyakit saya ini semakin parah dan keparahan itu semakin hari semakin menyesakkan jiwa dan hati.

bila saya bertanyakan keluarga, sahabat handai dan sesiapa sahaja yang saya kenali dan jumpa, mereka tidak pernah mahu menerangkan siapa saya pada pengamatan mereka. mungkin mereka bimbang saya marah. entah sampai saat ini saya tidak tahu apa-apa apatah lagi mengenali diri sendiri.

kadangkala saya rasa saya gila. ada juga masa, saya rasakan hidup saya punya ruang yang lompong. kekosongan itu saya cuba isi. walaupun saya menghabiskan seluruh tenaga dan masa untuk menyibukkan diri supaya fikiran saya tidak berkecamuk, namun kekosongan itu tetap wujud. kemas dan kukuh di sudut sanubari.

pernah ada seorang guru semasa saya di tingkatan 5 menyatakan saya manusia agresif. betulkah kata-katanya itu? sebenarnya saya tidak mengerti apa itu agresif. bila saya bertanyakan sahabat di sebelah, dia mengatakan agresif itu seperti harimau. hati saya tambah keliru. kenapa guru tersebut menyamakan saya dengan harimau?

hari makin lama makin berginjak. masa pula tidak pernah mahu menunggu saya. saya nak mengenali diri saya sendiri. masalah terbesar saya ialah tidak mengetahui siapa saya. saya bukan lagi remaja yang mencari-cari identiti diri. saya sepatutnya sudah memiliki identiti diri sendiri. saya tahu Allah menciptakan manusia berbeza. setiap insan memiliki kelemahan dan kekuatan masing-masing. analoginya seperti jari. meskipun berada di tangan yang sama tetapi memiliki saiz dan bentuk yang berbeza.

saya berharap suatu saat nanti saya akan menemui pencarian saya ini. mengenali diri sendiri. tanpa mengenali diri sendiri saya takkan mampu berdiri. saya berharap ada insan yang mengerti akan meluahkan pendapat mereka. ya, tanpa berselindung lagi. saya akan berusaha menahan amarah untuk mengetahui kebenaran. saya ingin berubah menjadi lebih baik lagi setiap hari. saya akan berusaha untuk mengerti khilaf diri. saya ingin mendamaikan hati. menerima segala sudut pandangan yang diberi. bukan menutup telinga merasa diri hebat sendiri.

bantulah saya ini J.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan