Khamis, 28 Mei 2015

Latihan Ilmiah VS Latihan Industri

hari ni ada taklimat pasal nih. aku pilih latihan industri walaupun sebelum ni akulah manusia yang paling beria-ia nak ambil latihan ilmiah. mungkin aku patut sedar hakikat ni lama dulu. tapi entahlah. aku bukan nak cakap latihan industri @ praktikum tu tak bagus. cuma disebabkan niat asal sejak mula-mula menginjakkan kaki ke UMS, aku memang memasang impian nak pilih latihan ilmiah. 

kecewa? tentulah aku kecewa. kecewa sangat. rasa macam impian terpendam jauh. terkubur. dek kerana ada perkara lain yang lebih penting daripada itu. yela, sampai bila aku nak mementingkan diri? nak tadah duit daripada abah, ma... adik-adik ramai lagi nak sekolah. pendapatan ibubapa aku bukan banyak pun. cukup-cukup makan. walaupun mereka tak pernah merungut tentang kesempitan kewangan. ptptn tak cukup. tambahan pula, aku belajar di sabah. harga makanan di sini bukan sama macam kelantan. aku ni pulak jenis yang banyak makan. kira-kira kewangan aku banyak habiskan untuk isi perut. pelahap kan? 

selain tu, umur aku juga merupakan faktor aku merubah fikiran. kalau umur aku muda sikit, mesti aku takkan berganjak daripada keputusan untuk latihan ilmiah. dengan umur sekarang, tengok la sekeliling. rata-rata kawan aku yang sebaya, ramai yang dah kerja, dah kahwin dan ada anak. aku seorang je masih terkontang-kanting mengejar segulung ijazah sarjana muda. kasihan ma dan abah dapat anak yang lambat matang sorang ni...

aku takkan berhenti mengejar cita-cita untuk menjadi sarjana. cuma aku perlukan sedikit masa untuk menstabilkan ekonomi. memiliki pendapatan sendiri agar tidak terus menyusahkan ibubapa tercinta. tidak membuat latihan ilmiah bukan penamat segala-galanya. mungkin tersimpan seribu satu kebaikan yang aku tak ketahui. yang masih terhijab. mungkin ini merupakan pencetus momentum aku untuk terus teguh mengejar cita-cita walau apa dugaan yang mendatang. lagipun, menuntut ilmu memerlukan sumber kewangan yang kukuh agar cukup segala serbi.

Ya Allah, bimbinglah hambaMU ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan