Rabu, 13 Mei 2015

Ilmu dicari kerana tuntutan Illahi

pencarian ilmu itu bukan semudah melemparkan kata-kata. bait-bait kata semata tidak memungkinkan kita bisa menakluki ilmu. meskipun kau merasa bangga dengan sedikit ilmu di dada, ia tidak akan mencerminkan apa-apa. bahkah pula menunjukkan kebodohan yang ada.
 
pencarian ilmu itu adalah jihad. tuntutan Sang Pencipta. lelahnya usah dibicarakan. penat. pantas tangisan semalam pun tidak akan kunjung padam sekiranya ingin diucapkan kepenatan yang menimpa. namun kepedulian seharusnya bukan tentang kepenatan itu. sebaliknya kepada penambahan nilai untuk diri kita dalam mengejar ilmu seluas lautan.
 
bukan senang menjadi pelajar. apatah lagi mengembara demi selembar ilmu untuk pegangan masa muka. tetapi, kekuatan harus sentiasa dipegang. bara yang digengam biar sampai merah tangan sesudah mengenggamnya sehingga menjadi arang. aku tidak ingin pulang ke lembah kebodohan. ditinggal pergi sewenangnya. dicemuh dikeji seolah orang yang tak punya perasaan. aku ingin mati dalam kembara ilmu. aku ingin mati dalam pelukan buku. aku ingin mati sesudah percambahan pemikiranku mampu disebarkan kepada khalayak manusia yang sudi menterjemahkan kata-kataku kepada untai perasaan. aku ingin menjadi sarjana islam yang banyak menyumbang. aku ingin segala-galanya...
 
kerana pencarian ilmuku ini adalah tuntutan Illahi
 
Di perpustakaan UMS
 
 
 


2 ulasan:

  1. itu juga satu jihad... besar pahala tu...

    # Antara Kerja & Kerja - Owh!MananQayyim™

    BalasPadam