Ahad, 19 April 2015

Aku, Teori dan...

macam mana nak cakap ek? sebenarnya ni pasal proses pembelajaran aku bergelar mahasiswi UMS dalam bidang Antropologi dan Sosiologi. bila aku fikir balik, betul ke pilihan aku menceburi bidang ni? dulu aku mengaku aku memang beria-ia nak bidang nih. aku cuma tahu yang bidang ni kajian tentang masyarakat. boleh melihat dunia sains social dalam dimensi yang berbeza. lagipun kata orang Antropologi dan Sosiologi adalah asas kepada bidang sains social.
 
tapi akhir-akhir ni aku rasa semacam.
 
sebabnya teori dalam bidang Antropologi dan Sosiologi sangat banyak dan saling berkaitan. pening kepala aku. buntu! rasa macam bodoh sangat. ye la. orang lain macam simple jer faham segala mak nenek teori yang para pensyarah ajar. tapi aku terkial-kial. aku binggung. nak kata tak baca, aku baca jugak. apa masalah aku? aku sendiri pun tak tahu.
 
aku nak belajar betul-betul. aku nak sambung Sarjana. "pengaruh drama cina"
aku nak Berjaya dalam hidup aku. aku nak jadi seorang professor. menyebarkan ilmu kan besar pahalanya...
 
salahkah aku menyimpan impian? aku cuma ingin kejayaan. hanya disebabkan oleh lilitan teori yang sukar dicerna oleh aku, bagaikan sudah mengugat rasa yang tercipta.
 
semoga aku bersabar. sesungguhnya kejayaan itu milik orang yang teguh hati dan pendiriannya. sepertinya kejayaan itu akan tiba bila sampai saatnya.
 
bersabarlah duhai hati.
Nur Nabilah, percayalah ada kejayaan yang sedang menanti.

2 ulasan: