Metodologi
penyelidikan
v
building strong
respectful relationships
v
recruit a leadership
v
define the
goals/objective
v
step of scheduling
enough time
Identify, represent and enhance community
Melakukan sorotan literatur à sorotan
kajian-kajian lepas yang pernah dibuat. Bagi mendapatkan maklumat dan contoh
§
panduan untuk kajian
kita
§
untuk
memahami/mengetahui metod
Kenapa sorotan literature penting?
ü
cara membuat strategi
Sorotan literature yang digunakan mestilah
sesuatu yang sudah diterbitkan dan ditulis oleh sarjana/penyelidik yang
diiktiraf
v
latihan ilmiah dan minit
mesyuarat boleh dijadikan rujukan tetapi tidak boleh dijadikan sorotan
literature
Peranan sorotan literatur
©
pengenalan
·
synthesis : menyusun
semula maklumat iaitu
o
memberi makna baru
o
melihat
kronologi/perkembangan intelek sesuatu bidang/perkara
Kalau ringkasan? Penulis seorang sahaja
3
fokus sorotan literature
1) Untuk
meringkaskan
2) Untuk
sintesis
3) Untuk
menyampaikan pengetahuan dan idea (kekuatan dan kelemahan)
Sorotan literatur sebagai satu panduan
(overview) dan batu loncatan
Kenapa menulis sorotan literature
v
memfokus pemasalahan
kajian
v
menimbul idea/pendekatan
penyelidikan baru
v
elak pendekatan yang
salah
v
beri idea tentang metod
(kaedah untuk menjalankan penyelidikan) – contoh: interview, observation
v
kenalpasti saranan
penyelidikan baru
v
kukuh pendekatan teori
©
HART?
ü
beza apa yang telah
dibuat dan belum dibuat
ü
kenal pasti angkubah
baru yang penting dalam topic yang dikaji (lokasi)
ü
melakukan sintesis dan
mendapatkan perspektif baru
ü
kenalpasti hubungan
antara idea dan tingkahlaku
ü
meletakkan batu asas
sesuatu pemasalahan kajian
ü
hurai rasional dan
kepentingan pemasalahan kajian
ü
memahami struktur subjek
kajian
ü
biasa diri dengan
istilah-istilah/konsep dalam topic yang dikaji
Ø
key sources
Ø
major issues and debates
Ø
political standpoints
Ø
the origins and
definition
Ø
key theories, concepts
and ideas
Epistimologi – asal usul
Ontological – teori (gagasan utama)
Cara melakukan sorotan
literature
1. searching
(cari)
·
tips cari bahan:
o
revisit (penulisan baru
yang menilai semula penulisan lama)
o
nama penulis klasik
digunakan dalam tajuk bahan – kumpul hamper semua bahan
o
dapatkan journal paling
berprestij dalam bidang dicari (terbitan berulang)
2. sorting
(susun)
3. analytical
reading (baca)
·
analytical
o
dapatkan apa yang cuba
disampaikan penulis? Argument? Cadangan? Tesis
o
baca abstrak dan
kesimpulan
o
lakukan catatan dalam
nota/laptop : sebagai sebahagian daripada penulisan
4. evaluative
reading (nilai)
·
evaluative
o
nilai sumbangan,
peranan, kerelevanan, kepentingan, kekinian sesuatu bahan
o
bahan terkini lebih baik
5. comparison
(banding)
·
buat perbandingan
o
to extract keypoint
(aim). Compare and contrast across study
o
keypoints (research)
ü
aim/hypothesis
ü
design and sampling
ü
instrument and procedure
used
ü
how data analysed
ü
results/finding
ü
interpretations
o
find similarities and
different
ü
philosophy
ü
epistemology
ü
methodology
ü
types of data
ü
data analysis
ü
interpretation
6. organizing
the content
·
kaedah peta (maps) dan
pokok (tree)
·
characteristic maps
·
concept : link between
concept
·
classified and
categories in tabular form
7. writing
the review (tulis sorotan)
·
1 idea 1 sentences
·
perenggan – kumpul dan
kembang ayat-ayat yang ada. Persamaan idea/aspek
·
buat perenggan baru
untuk idea/aspek/topic yang lain.
·
tatabahasa yang
konsisten
·
penggunaan kata sendiri
yang selari (transition words) untuk mengembangkan penulisan dan menyambung
idea antara ayat dan perenggan. Contoh: oleh itu, tapi, namun demikian,
hasilnya, turut sependapat
Sorotan literatur wajib
·
teratur dan berkait
langsung dengan tesis/persoalan kajian
·
melakukan sintesis
kepada maklumat yang telah dikumpul
·
mengenalpasti
aspek-aspek kontroversi
·
kemukakan
persoalan/soalan yang memerlukan penyelidikan lanjut
Sorotan literature yang baik
·
ada sintesis
·
penilaian kritikal
·
menyeluruh dan mendalam
·
jelas dan tersusun
·
menampak usaha yang
tinggi
·
menggunakan gaya bahasa
yang konsisten
Tips: minta orang lain baca, kalau mereka
tidak faham maknanya tidak bagus
Setiap penulis dalam perenggan? Bencana
akademik
Tiada ulasan:
Catat Ulasan