Khamis, 15 Januari 2015

ketaksamaan sosial punca berlakunya jenayah?

hah, aku baru jer habis kertas peperiksaan ketaksamaan sosial. lalu dengan hati yang gembira, lantas menghabiskan masa melayari internet. al-maklumlah ramai budak UMS da selamat bercuti, jadi oleh sebab itu wifi UMS mulalah beraksi.

eh, lari topik pulak. sebenarnya nak cerita pasal jenayah dan kaitannya dengan ketaksamaan sosial. setiap kali aku tengok youtube, mesti aku rasa nak menangis. masalah dunia makin menjadi-jadi masa kini. aku tahu aku tak sepatutnya menunding pada mana-mana pihak sekiranya berlaku ketaksamaan kerana perkara ni dah menjadi lumrah dalam masyarakat. tapi, impak daripada jurang perbezaan yang keterlaluan menghasilkan masalah yang banyak. mungkin kalau aku kembali kepada masa dulu-dulu, ketaksamaan yang terjadi bukanlah begitu ketara seperti pada masa kini.

mungkin akan ada yang berpendapat ketaksamaan adalah satu keperluan kerana dengan ketaksamaan akan berlaku persaingan bagi kelompok dalam masyarakat untuk menempatkan diri mereka di tempat terbaik. hal ini bertepatan dengan teori darwin “survival of the fittest”. namun begitu, kita kena ingat tentang mereka yang ketinggalan. yang tidak mampu bersaing untuk mendapatkan sumber-sumber yang sepatutnya. diburukkan lagi dengan agihan dan peluang yang tidak sekata. jadi, bagaimana? oleh itu, kita tidak sepatutnya hairan dengan kes-kes jenayah yang semakin berleluasa. mungkin penjenayah ini memerlukan sumber kewangan untuk mendapatkan makanan. siapa tahu? mungkin ada anak yang kelaparan di rumah. siapa juga tahu?

tetapi silapnya kita, kita suka menghukum tanpa cuba meneliti di sebalik realiti. kita gemar menuduh tanpa kita pernah bertanya hakikat sebenar yang terjadi. akal rasional kita sekarang telah kita cuba tempatkannya di kaki. cuba kita renung kembali...


oleh sebab itu, sejahat manapun seseorang manusia, tolonglah jangan pernah menilainya tanpa mengetahui hakikat yang tersembunyi. sejahat-jahat manusia pun, tetap ada juga kebaikannya. siapa kita untuk memberi tafsiran secara gah? adakah kita ingin mengambil tugas Tuhan? oleh yang demikian, cubalah sedar wahai saudaraku. biarlah penilaian menggunakan akal, bukan hati.

11 ulasan:

  1. thanks nabilah follow blog sis JM so i'm follow u back..

    good luck on your exam paper

    BalasPadam
  2. Teori darwin tu agak radial bunyinya. Survival of the fittest tu dah macam komunis pun ada ideologinya

    Good luck. Buat yang terbaik utk your next paper :)

    BalasPadam
  3. Salam kenal... salam singgah...

    ohhh orang UMS rupanya... saya pun di KK juga...

    berkenaan ketaksamaan sosial tu kita boleh lihat lebih parah di negara2 luar contoh Indonesia, Filipina mahupun Amerika... kegilaan mencari harta kekayaan menyebabkan orang kaya jadi tamak dah langsung tak membantu yg miskin... sebab tu dalam Islam ada zakat dan sedekah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju sangat. penerapan dan kesedaran yang agak kurang mengakibatkan masalah ketaksamaan semakin meningkat

      Padam
  4. singgah sini.. jemput blogwalking tmpat sy =)

    BalasPadam
  5. Boleh jadi disebabkan ketaksamaan itulah yang menjadikan manusia itu rakus dalam membuat sesuatu perkara.

    Tuan blog tengah bercuti ke sekarang? Selamat habis exam. =)

    BalasPadam
  6. takut untuk menilai orang sebabnya kita sendiri tak sempurna kan. kita tak tau cerita sebenar. Allahu.

    BalasPadam
  7. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini YUSUF ISMAIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI RUSLAN SALEH yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dr hasil ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada AKI RUSLAN SALEH dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon AKI RUSLAN SALEH di 0812-43477455 Untuk yg di luar indon telefon di +62812-43477455, Atau KLIK DISINI 2D 3D 4D 5D 6D saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI RUSLAN SALEH saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI, Untuk yg punya mustika bisa juga di kerjakan narik uang karna AKI Ruslan adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    BalasPadam
  8. Ass Wr Wb, Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini RISWANTO AKIL seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU YOSHI yg dari singapur tentan Pesugihan KYAI ZYEH MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk menarik dana Hibah Melalui ritual/ghaib dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti dan mendapat hasil tarikan RM.347.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan mobil walaupun sy Cuma pekerja kilang di selangor malaysia , sy sangat berterimakasih banyak kepada KYAI ZYEH MAULANA dan jika anda ingin seperti saya silahkan Telefon di 085298275599 Untuk yg di luar indon telefon di +6285298275599,Atau KLIK DISINI
    saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui KYAI ZYEH MAULANA saya Bisa sukses. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKI,
    KEAMPUHAN ZIKIR KYAI ZYEH MAULANA
    1.Penarikan Dana Hibah Melalui Bank Ghaib
    2.Penarikan Uang Melalui Mustika
    3.Ritual Angka Tembus Togel/Lotrey
    4.Jimat Pelaris
    5.Perintah Tuyul
    Dan Masih Banyak Lagi, KYAI ZYEH MAULANA Banyah Dikenal Oleh Kalangan Pejabat, Pengusaha Dan Artis Ternama Karna Beliau adalah guru spiritual terkenal di indonesia. Untuk yg punya rum terimakasih atas tumpangannya.

    BalasPadam