Isnin, 15 Disember 2014

Menjadi Penulis

Antara cita-cita dan cinta. Telah lama terpendam di sudut hatiku ingin menjadi seorang penulis terkemuka. Mengarang cerita agar dibaca. Bukan bermaksud untuk kemegahan, jauh sekali mengharapkan kemewahan. Cuma ingin maksud hatiku diterima oleh masyarakat. Berharap buah fikiranku mampu dicerna oleh yang lainnya.

Aku tidak pantas untuk gah berbicara di gelanggang terbuka. Berhujah dan berpidato seperti akulah yang terbaik dan berwibawa. Kegagalan lalu melenyapkan segala keyakinanku untuk berbicara. Sepatutnya aku mampu untuk melakukan semua itu kerana seawal usia aku telah dilatih oleh bonda tercinta. Pentas menjadi arena permainanku ketika usiaku masih muda. Ah...semua itu terlalu indah untuk dikenang. Bakat yang ada entah telah hilang kemana seiring dengan usia.

Aku tumbuh membesar dengan minat yang mendalam terhadap penulisan. Kukarang beribu mungkin berjuta cerita. Zaman remajaku dihiasi angan-angan kerana aku makin tidak mampu untuk bersuara. Kucatat tentang segalanya. Memperihalkan tentang segala-galanya. Semata-mata untuk melenyapkan keinginan yang ada untuk lantang berbicara.

Aku bukan jaguh. Aku masih menuntut. Perjalananku masih jauh. Aku hanya mampu berdoa bahawa satu saat impianku ini akan tercapai. Menjadi antara penulis terkemuka di Malaysia. Mengetuk hati-hati manusia lain dengan sejujur dan setulusnya. Aku ingin masyarakat mengenaliku melalui penulisan kerana pada hematku aku lebih jujur menerusi penulisan.


Oh Tuhan, Kau kabulkan permintaanku ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan