Sabtu, 14 Mac 2015

Tips Menulis Nota : Buku Oh Buku

Sebagai pelajar, memang kita WAJIB ada buku nota. Dulu aku tak nampak pun kegunaan nota bagai. Semester Satu aku campur segala mak nenek nota semua subjek dengan reminder, to-do-list dan lain-lain dalam satu buku. Terukkan? Bila pensyarah bising buat endah tak endah jer. Maklumlah pensyarah bukan macam cikgu. Mereka hanya menasihati, nak buat tak nak terserah pada kita.

Apabila tiba musim peperiksaan, maka gelabah la aku. Nota payah gila nak cari. Satu kat atas, yang lain di belakang… bikin stress berganda-ganda. Akhirnya…keputusan peperiksaan aku kurang memberangsangkan.

Semester Dua? Konon-konon dah insaf. Aku pun asingkan nota ikut subjek. Kurang banyak stress aku. Maklumlah nota tersusun dengan jayanya. Maka, Alhamdulillah keputusan peperiksaan aku memberangsangkan.

Tapikan, biasa la. Manusia mudah lupa. Hurmmm…Semester Tiga, aku buat hal balik. Aku campur dalam sebuah buku. Bajet nak jimat la. Tapi pengakhir ceritanya? Aku yang merana. Keputusan peperiksaan aku kembali seperti semester satu. Sedih? Kenapa harus sedih seandainya ia berpunca daripada aku sendiri. Tiada sesiapa yang seharusnya dipersalahkan, melainkan aku.

Semester Empat? Sebelum terbang ke bumi Sabah, aku siap-siap suruh ma dan abah belikan buku latihan. Suruh belikan yang nipis jer, tengok-tengok mereka beli yang tebal. Yang sedozen terus. Gembira hati aku. Kalau aku tak berjaya lagi, tu maknanya ENCIK MALAS dah mencapai tahap kritikal.


{pesanan aku? tolong pastikan anda-anda sekalian tidak sesekali mencampur nota. hal ini sebenarnya hanya mendatangkan masalah kepada anda di kemudian hari. silalah percaya kerana ini berdasarkan pengalaman sendiri}

Tiada ulasan:

Catat Ulasan