Selasa, 30 September 2014

Kaki kipas? Tolong nyah...

Olla...

Hari ni tetiba semangat nak bercerita tentang kaki kipas. Bukan kaki lipas tau.
Sebenarnya, aku sangat menyampah dengan manusia yang bersikap kaki kipas. Bajet bagus ooooiii...padahal tin kosong. Bunyi jer lebih. Pengalaman aku dengan kaki kipas? Banyak sangat-sangat sampai satu saat aku fikir, baik tak payah nak bersusah payah sangat buat apa-apa, kipas saja orang atasan kuat-kuat kasi kembang, lalu semua akan jadi baik-baik sahaja.

Ahh..tak pasal-pasal aku tumpang bodoh sekaki kalau buat macam tu kan? Jadi untuk mengelakkan aku bersikap macam tu juga, aku sebolehnya cuba mengelak manusia spesis begini. Bab kata pemuda-pemudi masa kini, buang karen je beb layan orang macam tu.

Bila aku fikir balik-balik, patutlah produktiviti Malaysia tak berapa memberangsangkan sebab dari sekolah sampai la universiti, perangai macam ni tetap dianggap yang terbaik. Benarkah? Tepuk dada dan buat pemerhatian sediri.tu tak masuk lagi dalam alam pekerjaan yang punya seribu satu dugaan yang ternyata bukan indah-indah belaka. Aku bercakap dalam konteks pengalaman. Jadi jangan nak salahkan aku sangat.

Aku pernah dimaki oleh pegawai atasan sebab buat silap. Silap kecil jer sebenarnya. Tapi makian dia? Bergegar hujang jantung ok. Balik kerja terus nangis-nangis dan motivasikan diri balik, cakap it’s gonna be okay.

Tapi berbalik kepada kaki kipas yang sampai sekarang aku masih ingat, salah dia lagi besar...tapi dengan muka yang bajet comel, buat tak tahu jer. Lepas tu tergedik-gedik depan bos. Aku naik menyampah. Minta maaf sangat tapi aku memang anti kaki kipas.
Sekarang? bergelar mahasiswi aku. Tapi trend kaki kipas masih sama jer. Bagi minuman makanan, puji-pujian, gelaran, jadi YES man...ah semua tu mengarut jer tu.

Bagi aku la, untuk mencapai kejayaan kita mesti bekerja keras. Tu senjata paling ampuh untuk mencapai kejayaan tertinggi dan kejayaan tersebut lebih indah untuk dimiliki.

Buat kaki-kaki kipas sekalian...

Ni peringatan dari aku. Korang berjaya tinggi mana sekalipun, kalau hasilnya dari mengipas orang atasan, jangan ingat nak bahagia sangat. Cubalah bertaubat. Berubahlah. Bukan untuk aku, tapi untuk korang sendiri juga. Nanti akan sampai satu waktu, korang akan merasa apa betulnya cakap aku.


Ok bye.

sumber: google



Tiada ulasan:

Catat Ulasan