Rabu, 24 September 2014

Pengenalan kepada ANSOS



Ramai yang tertanya-tanya apa sebenarnya ANSOS? Setiap kali orang tanya ambil program apa di universiti, kalau jawab ANSOS mesti terserlah kerutan di dahi mereka memikirkannya dan semestinya tidak memperolehi sebarang jawapan konkrit mengenai bidang ini dengan setepatnya. Begitu misteri sekali gerangan program ini di mata masyarakat.

Pengalaman aku sendiri ketika melakukan medical check up di sebuah hospital kerajaan, doktor tersebut memikirkan aku mengambil kursus kajian tentang serangga kerana aku menyebut ANTropologi...menyangka semut barangkali. Itu sangkaan seorang doktor apatah lagi masyarakat lainnya.

SUMBER: ENCIK GOOGLE
Aku mengenali program Sosiologi dan Antropologi, yang singkatannya ialah ANSOS ketika aku dirundum kegagalan. Ya, kegagalan yang seolah-olah telah melenyapkan segala-galanya yang aku miliki kecuali menyedarkan aku betapa berertinya sesuatu yang bernama kasih sayang. Sejak itu, aku mula memikirkan arah jalan yang ingin aku tujui. Mengapa aku bertindak sedemikian? Apakah impak kegagalan aku kepada diri, keluarga dan masyarakat? Perkaitan yang normal barangkali namun tak pernah terfikir dek akal kerana taksub dengan kegilaan sendiri.

Akhirnya, doaku termakbul jua. Semua pilihan dalam UPU aku isi dengan program ANSOS tanpa pengetahuan keluarga. Program yang sama cuba berbeza IPTA sahaja dan UMS membuka kesempatan untuk aku mengenali ANSOS sedekat mungkin.
Percayalah, memilih ANSOS sebagai destinasi cinta takkan berakhir dengan kekecewaan kerana selagi ada manusia di muka bumi ini, selagi itulah ANSOS takkan mengundur diri daripada sesiapa.

SECARA RINGKASNYA:
Antropologi ialah kajian tentang manusia manakala Sosiologi ialah kajian tentang hubungan antara manusia”

SUMBER: ENCIK GOOGLE



Tiada ulasan:

Catat Ulasan