Rabu, 16 Disember 2015

Internet satu keperluan


Kalau dulu keperluan asas manusia adalah makanan dan tempat tinggal, maka penambahan harus dibuat terhadap apa yang dipanggil sebagai internet. Maksud aku, akses kepada internet. Pada masa kini, seseorang yang hidup tanpa internet akan ketinggalan. Bukan ketinggalan biasa-biasa cuma, namun ketinggalan jauh berbanding orang-orang sekeliling.

Ya. Ia sangat memenatkan. Tapi, inilah kejayaan hasil ciptaan yahudi; dunia tanpa sempadan. Tiada manusia pun boleh lari daripada mendapatkan internet. Andai sahaja ia ditolak, maka bersedialah untuk hidup dalam keadaan tidak mengerti apa-apa atau dalam bahasa mudahnya menjadi manusia jahil.

Namun demikian, harus sentiasa diingat tentang lambakan pengetahuan dalam internet. Norma dan nilai mesti sentiasa digenggam erat. Kalau tidak, bersedialah menerima bahana internet. Internet mampu menjadikan manusia baik, juga jahat. Interpretasi manusia yang berbeza menambahkan lagi perisa dalam menapis maklumat.

Oleh itu, belajarlah menggunakan internet dengan sebaik mungkin. Semoga kita tidak terus hidup dalam dunia kepalsuan secara berterusan…


P/S: sebenarnya stress sebab kuota internet asyik macam siput babi jer. cepat aje nak slow. nak langgan yang mahal-mahal tak mampu. tapi aku ni pengguna tegar. heavy heavy gitu :p


2 ulasan: