Selasa, 9 April 2013

kekal sihat ketika bercuti


  1. ketika makan di restoran,letak kenderaan jauh sedikit supaya boleh berjalan atau mengeluarkan peluh sebelum dan selepas menikmati makanan.jangan lupa banyak minum air bagi mencegah lapar kembali.
  2. pesan makanan dengan kandungan karbohidrat separuh daripada biasa.ambil buah-buahan dan sayuran lebih daripada biasa kerana ia boleh membuat kenyang dengan makanan yang mengandungi banyak serat.
  3. pilih makanan yang direbus,dikukus atau dipanggang.elak memesan makanan yang digoreng atau dibakar tetapi tetap melihat kandungan kalori yang ada dalam hidangan itu.jangan makan banyak ketika malam.hidangan yang lebih banyak boleh diambil ketika bersarapan atau makan tengahari.
  4. ketika memesan minuman,pilihan pertama air mineral.teh tawar atau air buah apabila makan.jangan terlalu banyak mengambil minuman yang manis.berusaha memesan minuman suam dan bukannya sejuk kerana air suam lebih mudah diserap tubuh kerana ia bersifat seperti cairan dalam badan manusia.
  5. perhatikan kebersihan makanan.pilih tempat makan yang terjamin kebersihannya dan yang penting tangan haruslah dicuci sebelum makan.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan